“Els que sobrevisquin a la recessió no ho faran per grassos sinó per magres”

Jim O'Brien

Jim O’Brien
President de la Unió Europea de Productors d’Àrids

La UEPG defensa i promou els interessos de la indústria europea dels àrids, exercint una tasca de lobby amb les institucions i organismes del continent. En formen part 23 països, una xifra que l’actual president, Jim O’Brien, vol elevar a 30 d’aquí al 2011.

Quins són els valors que mouen l’activitat de la UEPG?

Des de la seva fundació, la UEPG ha estat la defensora de la indústria dels àrids i un soci de confiança a l’hora d’incidir activament sobre les institucions europees i sobre un ampli ventall d’organismes. La nostra missió sempre ha estat garantir una indústria sostenible per a una Europa sostenible, treballant amb honestedat, transparència i sinceritat.

Com es duu a terme aquesta tasca de pressió?

La UEPG compta amb un equip multinacional que treballa en contacte permanent amb persones clau dins la Comissió Europea, el Parlament, el Consell d’Europa i altres organismes, incloent ONG. També tenim una Junta Directiva de gran experiència, on estan representats de forma equilibrada tant els països grans com els petits. Aquesta Junta analitza bianualment els resultats i l’evolució de la UEPG, i precisa els objectius estratègics a assolir.

Més grans i units, més forts?

Què està fent avui la UEPG per ampliar la seva influència? Estem seguint dos camins parallels. D’una banda, consolidar els nostres membres. Hem ajudat a revitalitzar a algunes associacions estatals, que s’havien vist afectades per la crisi i per un dèbil recolzament local. Alhora, estem intentant reclutar nous membres. Tres nous països seran admesos a la UEPG durant la propera assemblea que es farà a Munic, i estem negociant amb altres membres potencials, en especial països del sud-est d’Europa. La meva aspiració és aconseguir comptar amb 30 membres el 2011. Aquesta ampliació li donarà a la UEPG inclús una major influència industrial en les seves activitats de pressió.

En el seu discurs de presentació, va afirmar que un dels objectius de la UEPG havia de ser convertir la recessió en una oportunitat. Com pot fer-se realitat?

La magnitud de les recessions a Espanya, Portugal, Itàlia i Irlanda ha requerit una acció dràstica de la indústria i un model de funcionament completament nou per part de les empreses. Els que duem molt de temps en el sector, sabem que la seva brutal ciclicitat assegura que aquells que sobreviuen no ho fan per “grassos” sinó per “magres”. Hem de treballar amb més eficiència tècnica que mai, des de la mateixa pedrera fins al magatzem dels clients. Paral·lelament, mai abans hi havia hagut una exigència tan gran per excel·lir en Responsabilitat Social Corporativa (RSC). Hem de ser més cautes que mai per salvaguardar la salut dels nostres treballadors i contractistes. El nostre rècord en seguretat és molt pobre, i crec ferventment que el podem i devem millorar. De la mateixa manera, hem de funcionar amb els màxims estàndards mediambientals, promovent i cuidant la biodiversitat a les nostres pedreres. I també hem d’obrir la porta i dialogar amb les nostres comunitats i entitats locals. Complir aquests imperatius ens diferencia de la resta d’operadors. No és fàcil, però, perseverant, la recessió ofereix una oportunitat als que s’adaptin ràpidament als nous paradigmes econòmics i d’RSC.

Al juny se celebrarà la Conferència Europea dels Minerals. Què en podem esperar?

El moment per celebrar la conferència a Madrid és brillant: coincideix amb els clímaxs tant de la presidència espanyola de la UE com de la Iniciativa de les Matèries Primeres (IMP). Des de la UEPG hem estat molt compromesos amb la IMP des dels seus inicis. Hem invertit molt temps i energies a comunicar als funcionaris de la Comissió les necessitats vitals de la nostra indústria per un accés sostenible a les matèries primeres locals, i ens consta que hi estan molt compromesos. Les conclusions sobre la IMP es faran públiques per primer cop a la Conferència. Serà un moment decisiu per a la nostra indústria. •

Documentació

Gràfic consum d'àrids

Aquí podreu trobar informació corporativa sobre el Gremi d'Àrids, descarregar el Dossier de Premsa i accedir a estadístiques i documentació addicional sobre el sector arider.

Consultar

Recull de Premsa

Pila de diaris

Accedeix a una selecció de les principals notícies sobre el sector dels àrids i l'obra pública que apareixen a la premsa escrita.

Consulta l'arxiu

Propers esdeveniments