El sector demana reactivar l'obra pública i un pla de construcció verda

El Gremi d’Àrids de Catalunya sol·licita mesures de xoc a totes les administracions davant de la important caiguda de l’activitat a causa de la Covid-19. L’associació, que agrupa el 90% de les empreses del sector, demana una reactivació immediata de l’obra pública i un Pla d’Infraestructures Verdes a tots els nivells d’administració, per a poder recuperar progressivament l’activitat i absorbir part de l’atur, atès que el sector pot complir perfectament les mesures sanitàries en l’àmbit laboral.

Aquest seria un sistema de creació ràpida de llocs de treball a curt termini, i així poder absorbir part de l’atur provocat per la pandèmia en el sector turístic i de serveis. Aquest Pla de Xoc es sol·licita, després que una enquesta realitzada la setmana passada entre les empreses del sector, detecti una caiguda de l’activitat de més del 45%. En referència a l’estat d’ànim, només una tercera part de les indústries tenen clara la seva viabilitat després dels efectes que la pandèmia ha provocat en la seva activitat econòmica en el cas que aquesta situació s’allargui molt.

Actualment s’està treballant al 45,11% respecte a l’activitat que es preveia, segons les dades obtingudes per aquesta enquesta realitzada des de la Federació d’Àrids (FdA) a nivell estatal. Aquesta setmana però els primers indicadors de producció són positius perquè moltes de les obres parades ja tornen a estar en funcionament. Segons dades del Gremi de Constructors la reactivació a dia d’avui ja està al 80%. El problema pot ser un canvi de tendència a la baixa en breu, atès que hi ha hagut una parada de la contractació administrativa de noves obres per part de les Administracions Públiques durant quasi 2 mesos. Actualment el nivell d’ofertes del mercat és molt baix, segons dades d’ASINCA, fet que fa preveure una aturada molt més important en poques setmanes si no es prenen mesures dinamitzadores.

Segons les dades de l’enquesta de la Federació d’Àrids (FdA), el sector productor de matèries primeres minerals està fent un ús racional i responsables dels expedients de regulació d’ocupació, esperant poder recuperar els nivells d’ocupació anteriors a la crisi sanitària. Tot i això, el 57% de les empreses admet que les seves plantilles disminuiran. Més del 60% de les empreses tenen dubtes de la seva continuïtat si aquesta situació s’allarga.

estadistica

ATURAR LA MOROSITAT I COMPLIR ELS TERMINIS DE PAGAMENT
D’altra banda, des del Gremi d’Àrids de Catalunya i la Plataforma multisectorial Contra la Morositat (PmCM) es considera clau per superar aquest important sotrac que es compleixin els terminis de pagament que, segons dades del Banc d’Espanya, en el sector de la construcció eren de 116 dies a finals del 2019. La temença és que aquests terminis es puguin acabar allargant fins als 200 dies, i que això comprometi la tresoreria de les empreses. El termini màxim de pagament per llei és de 60 dies. També es demana als governs que les mesures de suport no passin únicament per avalar crèdits, sinó també pel pagament de les factures pendents de les adjudicacions públiques, i la possibilitat d’ajornament del pagament d’impostos.
El sector fa un clam a les administracions públiques per desencallar la contractació d’obres, especialment en l’àmbit de l’administració local. Aquestes tramitacions porten setmanes aturades, i això provocarà en breu una aturada total de l’activitat quan s’acabin d’executar les obres que estan actualment en curs.

UN PLA DE XOC PER REACTIVAR L’ECONOMIA, ABSORBIR ATUR I UNA APOSTA PER LA CONSTRUCCIÓ VERDA

Davant d’aquesta situació, el Gremi demana un Pla de xoc que farà arribar a totes les administracions (Generalitat, Diputacions, ajuntaments i Govern central). Sol·licita una reactivació immediata de l’obra pública, especialment les que estan innecessàriament aturades, que evitin les demores i dilacions que s’han produït els darrers anys per aspectes com haver de treballar amb pressupostos públics prorrogats. També es fa un incís especial per aquelles administracions, com els ajuntaments i diputacions que, tot i tenir romanents, no poden actuar perquè els seus comptes estan retinguts a causa de l’estabilitat pressupostaria.

També es proposa un Pla Estatal de Construcció Verda per encarar aquelles infraestructures relacionades amb l'Agenda 2030 pel Desenvolupament Sostenible. Aquest Pla, en el qual s'està treballant intensament, aposta per actuar en aspectes de sostenibilitat com la gestió de l'aigua (regulació, distribució, reducció de pèrdues…), mobilitat sostenible (actuació a la xarxa de trens de rodalies, aparcaments dissuasius…), infraestructures d'economia circular (punts verds, estacions de transferència, plantes de tractament…) o urbanisme inclusiu (soterrament de vies de tren, actuacions en carrers amb gran densitat de circulació…), entre molts d'altres.

El compromís del sector amb l’obra pública s’ha materialitzat en l’actual fase d’estat d’alarma de la Covid-19. Es van considerar obres d’urgència algunes de les actuacions més importants dels desperfectes causats pel temporal Glòria is’ha treballat per poder actuar i acabar algunes infraestructures que es consideren claus. Des de la Confederació Catalana de la Construcció s’ha treballat conjuntament en una bateria de proposta que permeti no només preservar els llocs de treball del sector, sinó també per absorbir una de l’atur que està generant el sector turístic i de serveis, recuperant part dels treballadors perduts durant la crisi financera.

➡️ D'INTERÈS
Nota de premsa del Gremi d'Àrids sobre la situació després de la crisi de la Covid-19 (llegeix aquí)