El Gremi d'Àrids de Catalunya i empreses del sector ha participat en la missió empresarial que el Port de Barcelona ha promogut a Japó d'entre el 8 i el 14 de novembre a la recerca d'acords comercials i l'estudi de solucions logístiques. La missió ha tingut un caràcter multisectorial; s'hi ha explorat les noves oportunitats que negoci que obre el recent Tractat de Lliure Comerç UE- Japó, establint relacions comercials i institucionals. També s'han estudiat els creixements dels ports de Tokyo i Okohama, i les solucions en aportacions de materials per guanyar terreny al mar, els sistemes energètics i les seves gestions ambientals. El gremi hi ha estat representat pel seu gerent, Jaume Puig i han participat Canteras Ponderosa de Tarragona amb Josep Rodriguez i el grup Curanta de Girona amb Julià Roca.

El programa d'aquest viatge empresarial ha inclòs una Jornada Empresarial en la qual s'ha presentat l'oferta marítima i logística del Port de Barcelona, un Seminari Tècnic de Duanes i reunions bilaterals entre empresaris i agents econòmics catalans i japonesos, a més de trobades institucionals i altres activitats comercials.

RELACIONS COMERCIALS EN EXPANSIÓ

La missió catalana arriba en un moment clau. Al febrer, la Unió Europea i el Japó creaven una de les més grans àrees de lliure comerç del món amb l'entrada en vigor del Japan-EU Free Trade Agreement (Tractat de Lliure Comerç Japó-Unió Europea). El setembre es reafirmava amb la signatura de l'"Associació sobre connectivitat sostenible i infraestructures de qualitat", un acord que té la finalitat de coordinar projectes de transport, energia i digitals que enforteixin encara més els llaços entre Europa i Àsia. El bon moment pel qual passen les relacions entre la Unió Europea i el Japó ja s'ha deixat notar en els tràfics del Port de Barcelona amb el país asiàtic. Així, el moviment de mercaderies amb el mercat nipó mostra un notable dinamisme en els últims mesos, amb un creixement que frega el 10%.

VISITES ALS PORTS DE TÒQUIO I YOKOHAMA

La delegació catalana també ha visitat els ports de Tòquio i Yokohama. En el cas de Tòquio ohan pogut conèixer de primera mà els plans d'ampliació d'aquesta infraestructura, que mou anualment uns 90 milions de tones de mercaderies i 4,5 milions de TEU.S'han pogut conèixer les solucions en aportacions de materials per guanyar terreny al mar, els diferents sistemes energètics i les seves gestions ambientals. Tal com s'ha mostrat a la delegació catalana aquests ports estan dissenyats per resistir terratrèmols. Això inclou el disseny de grues antisísmiques. També s'estan prenent mesures antisísmiques contra possibles inundacions en cas de tsunamis provocats tant per terratrèmols com per tifons. Aquests ports també està construint noves terminals de contenidors i de creuers.

MISSIÓ DEL PORT AMB LA PARTICIPACIÓ D'AGENTS I EMPRESES

La missió catalana l'han encapçalat els consellers de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet; la consellera d'Empresa i Ocupació, Àngels Chacón i la presidenta del Port, Mercè Conesa. En l'organització de la missió, el Port de Barcelona ha comptat amb el suport de l'Ambaixada d'Espanya al Japó, la Generalitat de Catalunya, el Cercle Empresarial Japó Espanya, la Fundació Consell Espanya Japó, Foment del Treball, PIMEC, The Japan Chamber of Commerce and Industry (JCCI) i JETRO, així com amb la col·laboració de Bergé, Idom, Empreses Masiques, Freixenet, Nippon Express i SIL Barcelona.

L'Associació Provincial de Fabricants d'Àrids, Prefabricats i Formigons de Lleida ha impulsat la construcció d’una colònia de cria artificial de l’oreneta de ribera a l’estany d’Ivars i Vila-Sana (Pla d’Urgell). Aquesta espècie és molt abundant en aquest estany en períodes migratoris, però molt més escassa durant el període reproductor per la manca d'indrets adequats de cria. Aquesta nova instal·lació finançada pels agremiats lleidatans vol facilitar la cria en aquest segon període.

L'associació lleidatana va decidir fa uns mesos, d’acord amb els responsables de l’Estany, apadrinar aquesta espècie i tirar endavant aquest projecte conscient de la importància de la preservació del medi. La nova colònia artificial consta de dos murs de formigó amb 205 forats, que fan d'entrada dels nius. Tot el darrere està ple d'arena, per tal que les orenetes de ribera hi puguin acabar d'excavar els nius. La part exterior ha estat construïda amb formigó per evitar que el talús es vagi desmuntant amb el pas del temps, per dificultar l'accés i predació dels nius per part de fauna terrestre i per ser, com l'arena, un material produït pels mateixos agremiats.

ESCASSETAT DE SUPORTS ON PODER FER EL NIU

L'oreneta de ribera (Riparia riparia), igual que les altres orenetes, s'alimenta d'insectes que caça en vol, sovint per sobre de l'aigua. Present entre mitjans d'abril i primers d'octubre, passa l’hivern a l’Àfrica subsahariana. A diferència dels seus congèneres, que construeixen els nius amb boles de fang palla, l'oreneta de ribera excava el niu en talussos sorrencs en format de túnel horitzontal. L'escassetat d'aquests suports fa que l'oreneta de ribera sigui una espècie colonial, a vegades la trobem en agrupacions de fins a alguns centenars de parelles en un mateix tallat.

La canalització de molts trams del riu i el control de les avingudes han eliminat molts dels llocs on antigament criava l'oreneta de ribera. Per això, actualment bona part de les orenetes de ribera de Catalunya crien en talussos de graveres, on aprofiten els perfils d'explotació inactius en sectors sorrencs i secundàriament els cúmuls de sorra. Així, l'oreneta de ribera ha esdevingut un dels ocells més representatius de les graveres, que tenen, per tant, una elevada responsabilitat en la seva conservació.

El dilluns 14 d’octubre estava previst fer-ne l’acte de presentació. Poc abans de l’inici de l’acte es va fer pública la sentència contra els líders polítics i socials de Catalunya pel que es va decidir suspendre l’acte. Alguns dels participants però van poder conèixer el mur de la mà del biòleg Joan Estrada.

➡️ D'INTERÈS

En aquest post del blog de la fauna de l'estany d'Ivars i Vila-Sana, el biòleg Joan Estrada detalla més informació sobre el mur i la seva funció en la preservació del medi (llegir l'article)

Cal Sinen, el Centre de visitants de l'Estany d'Ivars i Vila-sana (Pla d'Urgell), va acollir el divendres 3 de maig l'assemblea anual del Gremi d'àrids, formigons i prefabricats de Lleida. L'alcaldessa d'Ivars, Montserrat Coma i l'alcalde de Vila-Sana, Joan Sangrà van saludar els assistents que van omplir l'auditori. En l'assemblea, el president del gremi, Josep Maria Pedra, va repassar l'actualitat del sector a les comarques de ponent. Un dels punts destacats va ser presentar el projecte per construir un mur per a orenetes de ribera al mateix estany d'Ivars-Vila-sana per iniciativa i amb la col·laboració del Gremi. Aquest es construirà els pròxims mesos per facilitar que aquestes aus puguin niar al pantà. El biòleg Joan Estrada, un dels principals coneixedors de l'estany, va ser l'encarregat de presentar les característiques d'aquest nou projecte.

Llegeix més...

El Gremi d’Àrids de Catalunya, amb la col·laboració d’altres gremis i associacions, van organitzar el 13 de març un acte de reconeixement a Sebastià Alegre. Aquest es va fer al restaurant El Principal de l’Eixample i va reunir a una cinquantena de persones. Alegre ha estat un home cabdal en el món dels àrids. Entre altres responsabilitats, va ser secretari de l’entitat des de l’any 2005 i que, entre d’altres, va ser president de la Federación de Áridos.

Llegeix més...

Més d'un centenar de professionals van omplir el dilluns 28 de gener l'auditori de Foment del Treball a Barcelona en la jornada «Tramitació electrònica del Pla de Labors Minera 2019», organitzada pel Gremi d'Àrids de Catalunya i el Col·legi d'Enginyers tècnics i de Grau de Mines i Energia de Catalunya-Balears. En una sessió conduïda per Joan Ignasi Navarro, degà d'aquest col·legi, hi han intervingut el cap del servei de Seguretat Minera de la Generalitat de Catalunya, Joan Carles Tarrasón i el responsable de l'Oficina de Gestió Empresarial (OGE) de Girona que han explicat el funcionament del sistema digital per presentar els plans de labors per via telemàtica. Les gestions digitals es poden fer a https://canalempresa.gencat.cat.

Hble. Sr. Josep Rull i Andreu
Departament de Territori

La llei de territori, una eina de país per al país
El creixement econòmic i la protecció del medi ambient no estan enfrontats. Són les dues cares de la mateixa moneda si és que es vol buscar i trobar la prosperitat a llarg termini...

Francesc Homs

Exconseller d'Economia de la Generalitat de Catalunya

Polític i economista, diputat durant cinc legislatures i conseller d’Economia de la Generalitat entre el 2001 i el 2003, Francesc Homs (Barcelona, 1951) parla sense embuts sobre la “necessària reestructuració” de la indústria vinculada a la construcció i sobre el futur de la inversió pública.

Jaume Puig

Gerent del Gremi d'Àrids de Catalunya

El gerent del Gremi d’Àrids defensa en una entrevista a Europa Press que una cura constant de les infraestructures, així com l’ús de materials de primera qualitat en la seva construcció, reporten un benefici per a les arques de l’Estat, doncs "el que no es paga ara es pagarà més tard".

Llegeix més...

El centenar llarg de socis participants a l’Assemblea anual del Gremi d’Àrids de Catalunya ha elegit l’empresari Alfons Porro nou president de l’entitat. Porro, l’elecció del qual ha estat per unanimitat, relleva en la presidència del Gremi Joaquim Roca, que ha estat al capdavant de l’organització els darrers 8 anys.

Alfons Porro, nascut a Palamós el 1960, és llicenciat en Econòmiques per la UAB, i MBA per EADA. Professionalment, exerceix com a conseller delegat del Grup Martorell i de Prefabricats la Selva. El nou president és també membre de Junta Directiva de Foment del Treball.

porroipelegri-web

A la seva primera al·locució com a president, Porro ha emplaçat els agremiats a “incidir en el missatges als Poders Politics sobre la necessitat del sector de la construcció per sortir de la crisis, crear riquesa i llocs de treball”. També ha fet una crida a “reflexionar sobre les politiques comercials individuals adoptades fins ara per poder fer front a una situació que s’ha demostrat  mes estructural que conjuntural” i ha conclòs assegurant que “només amb un Gremi fort com a interlocutor de nivell amb les administracions es podrà aconseguir els objectius que es persegueixen”.

El primer acte del nou president ha estat la signatura d’un conveni amb el conseller d'Agricultura, Ramaderia, Pesca, Alimentació i Medi Natural (DAAM), Josep Maria Pelegrí, que pretén regular la col·laboració entre les empreses agremiades que es dediquen a l’extracció d’àrids i el DAAM per a l’estudi, seguiment i evolució de l’avifauna protegida present en les zones on es duen a terme activitats extractives. Els resultats dels estudis serviran per millorar el coneixement de les espècies i la integració de les activitats extractives en el seu entorn i fins i tot els programes de restauració afavoriran l’estat de conservació d’aquestes espècies.

Per la seva banda, i en el seu darrer discurs assembleari, el president sortint ha fet un repàs als canvis produïts en el sector des que va assumir la presidència l’any 2006. “Hem passat de l’exuberància a gairebé la inactivitat”, ha resumit Joaquim Roca, recordant que el mercat domèstic s’ha contret quasi un 75%. Roca ha llistat les transformacions del Gremi durant aquest temps, encaminades totes elles a fer més fortes les empreses en el mercat i davant les administracions.

Una indústria que resisteix els embats d’una crisi mai no vista

Durant l’Assemblea s’han donat a conèixer diverses dades sobre la situació del sector, d’entre la que destaca que durant 2013 la producció a tota Catalunya va ser de 22 milions de tones, el que representa una caiguda del 23% sobre 2012, i un descens acumulat des del 2006 de més del 73%. La crisi està essent molt dura per a la indústria aridera: avui, en sòl català hi ha més de 150 explotacions completament inactives, i es calcula que han desaparegut al voltant d’un 15% de les empreses del sector extractiu, bé per tancament, bé per absorció dins d’altres companyies.

Això ha tingut un reflex directe en l’ocupació, que als darrers 5 anys ha acumulat una caiguda de prop de mil treballadors directes. Segons dades estimades de la Direcció General d’Energia, Mines i Seguretat Industrial de la Generalitat, les vendes al 2013 van ser de 99 milions d’euros, quan al 2006 havien tingut un valor de 331 M €.

L'Assemblea General del Gremi d'Àrids de Catalunya ha comptat amb la participació d'unes 150 persones, representants de les 115 empreses i vora 350 centres d'explotació que integren l'entitat.

convocatoriaassembleawebL’Assemblea General Ordinària 2014 del Gremi d’Àrids de Catalunya, que tindrà lloc el dimarts 10 de juny a l’auditori de La Pedrera (Casa Milà), elegirà el nou president de l’entitat. Joaquim Roca, que amb dos mandats consecutius ha assumit durant vuit anys la presidència del Gremi, cedirà les regnes al candidat que els agremiats elegeixin en la votació que faran en el curs de l’Assemblea.

L’Assemblea compta enguany amb un programa de contingut de nivell, en el que destaquen la presentació del projecte “Phoenix” que, liderat per l’empresa Iberpotash, preveu la inversió de 600 milions per reestructurar l'activitat minera al Bages. La companyia pretén augmentar i concentrar la seva producció a la mina i a la planta de tractament de potassa a Súria, reconvertir les instal·lacions associades a Sallent en una zona d’activitats logístiques i crear una nova plataforma ferroviària a Callús. Una inversió que generarà activitat per a la indústria dels àrids.

Com és tradicional, la cloenda de l’acte anirà a càrrec d’un membre del Govern de la Generalitat. En aquesta ocasió, serà el conseller d’Agricultura, Ramaderia, Pesca, Alimentació i Medi Natural, honorable Josep Maria Pelegrí, qui posarà fi a una sessió que s’ha convertit en el punt de trobada anual de la indústria aridera catalana.

Ordre del Dia de l'Assemblea 2014

Benvinguda als assistents del Sr. Pere Palacín, director general d’Energia, Mines i Seguretat Industrial, la Sra. Assumpta Farran, directora general de Qualitat Ambiental, i el Sr. Joaquim Roca, president del Gremi.

Aprovació, si s’escau, de la Memòria d’activitats i dades sectorials.

Aprovació, si s’escau, de l’estat de comptes 2013, de l’auditoria període 2009-13 i del pressupost de l’exercici 2014, a càrrec del tresorer Sr. Andreu Puigfel.

Presentació del Gremi Jove, a càrrec dels coordinadors territorials.

Elecció del president del Gremi pel mandat 2014-18.

Sinèrgies del projecte Phoenix”, a càrrec del Sr. Pablo de Lastres, Iberpotash.

Repensant el sector construcció”, a càrrec del Dr. Pere Segarra, director de la Càtedra Emprenedoria i Creació d'Empreses de la Universitat Rovira i Virgili.

Torn obert de paraules.

Firma del Conveni de suport gremial a les espècies en perill d’extinció.

Cloenda a càrrec de l’Honorable Sr. Josep Maria Pelegrí, conseller d’Agricultura, Ramaderia, Pesca, Alimentació i Medi Natural de la Generalitat de Catalunya, i el Sr. Pau Villòria, secretari general de Territori i Sostenibilitat.

XMM 3470

En els darrers anys, el conjunt d’empreses relacionades amb el món de les infraestructures a casa nostra hem hagut d’adaptar-nos, de forma ràpida, a molts canvis per tal d’afrontar una situació de crisi que ha estat més llarga i profunda del que tots podíem esperar.

Els professionals i les empreses ens hem hagut de moure per trobar oportunitats de negoci, i en alguns casos, definir noves línies de treball per tal de trobar escletxes per on plantar cara a la crisi. La internacionalització i els nous sistemes de finançament són actualment els grans cavalls de batalla del sector. El paradigma de les nostres empreses ha canviat radicalment.

Les entitats Constcat, Gremi d’Àrids i Asinca hem considerat imprescindible unir les nostres forces per convocar una jornada de treball i reflexió que obri un nou camí de col•laboració que sens dubte ens farà guanyar força i competitivitat.

pdf Veure el PDF

Butlletí resum de la UE de maig i juny. Destaquem l'article on s'explica que el senyor Dirk Fincke, Secretari General de la UEPG va assistir a l'Assemblea General del Gremi d'Àrids de Catalunya del mes de juny.

Junta de Lleida a la Pobla de Segur th

Els ariders lleidatans amb ‘Lo tren de la Pobla’

La Junta Directiva de l’Associació Provincial de Fabricants d’Àrids i Formigons de Lleida va traslladar la seva reunió, el 30 d'octubre, fins al municipi de la Pobla de Segur. Un gest per reivindicar el conegut com a ‘Lo tren de La Pobla’, la línia ferroviària que uneix Lleida capital amb aquest municipi del Pallars Jussà, que a principis d’any la Generalitat va deixar en un únic tren per cobrir tot el recorregut.

III Congrés Estatal dÀrids

Ariders catalans i espanyols s'uneixen a Càceres per reclamar més suport per part de l'Administració

Mig miler d’empresaris del sector extractiu i una seixantena de representants polítics de les diferents comunitats han participat, del 4 al 6 d’octubre, en el III Congrés Estatal d’Àrids, la gran cita triennal del sector extractiu que en aquesta edició s’ha celebrat a la ciutat extremenya de Càceres.

Visita obres Port

Visita a les obres d'ampliació del Port de Barcelona

La Junta Directiva del Gremi d’Àrids de Catalunya organitza una visita a les obres de la flamant terminal BEST que la multinacional xinesa Hutchison està construint al Port de Barcelona. L’ampliació del Port ha implicat la gestió i aprofitament de 4,6 milions de tones d’àrids, de les quals 3,7 milions de tones procedents d’àrid reciclat.