L'Assemblea General Ordinària del Gremi d'Àrids de Catalunya del 2022 se celebrarà el divendres 10 de juny a l'Auditori de la Fundació Joan Miró (Parc de Montjuïc). Entre els punts destacats de l'ordre del dia hi ha l'elecció del president i dels òrgans de govern del Gremi pel mandat 2022-2026, l'aprovació de la memòria d'activitats i l'estat de comptes o una actualització dels Estatuts.
Enguany, l'Assemblea General estrena format amb l'objectiu de guanyar agilitat i dinamisme i constarà d'un debat participatiu sobre els temes d'actualitat del sector.
Està prevista la participació en l'Assemblea General del Sr. Ricard Font, secretari general de Territori, de la Sra. Anna Barnadas, secretaria general d'Acció Climàtica i del Sr. Marc Sanglas, director general de Qualitat Ambiental i Canvi Climàtic.

La part interna de l'Assemblea té els següents punts de l'ordre del dia:

1. Benvinguda del Sr. Alfons Porro, president sortint del Gremi.
2. Aprovació, si s'escau, de la memòria d'activitats 20221-22.
3. Elecció del president i òrgans de govern del Gremi pel mandat 2022-26.*
4. Aprovació, si s'escau, de l'estat de comptes del 2021 i del pressupost pel 2022.
5. Aprovació, si s'escau, de la reforma parcial de l'art. 7 dels Estatuts del Gremi.
12:00 – Assemblea General – part oberta –, debat participatiu sobre els temes d'actualitat:
6. Paraules del Sr. Ricard Font, secretari general de Territori.
7. Debat obert participatiu sobre l'activitat de Gremi i sector.
8. Atorgament de mèrits i honors gremials.
9. Torn obert de paraules.
10. Cloenda a càrrec de la Sra. Anna Barnadas, secretaria general d'Acció Climàtica i
el Sr. Marc Sanglas, director general de Qualitat Ambiental i Canvi Climàtic.

Prèviament a l'Assemblea General Ordinària es farà una visita guiada per conèixer la col·lecció de la Fundació Miró. L'acte es tancarà amb un dinar.

Per informació sobre l'assemblea es pot contactar amb els serveis administratius del Gremi al correu electrònic Aquesta adreça de correu-e està protegida dels robots de spam.Necessites Javascript habilitat per veure-la. o al telèfon 93 415 64 83.

➡️ D'INTERÈS

Ordre del dia de l'Assemblea General Ordinària (clica aquí).

La setmana passada l’UNEP, el Programa de les Nacions Unides per al Medi Ambient (United Nations Environment Programme), va fer públic un important estudi en el qual reconeix a la sorra i els àrids com a recurs estratègic per al desenvolupament econòmic mundial. En un comunicat, aquest organisme deixava clar la gran importància d'aquesta matèria primera a nivell mundial, esmentant que el volum de sorra i grava que es consumeix cada any la converteixen en el segon recurs més utilitzat després de l'aigua dolça/potable. També, afegia que, donada la dependència d'aquesta matèria primera, “les sorres” (assimilant sorres a àrids a efectes comunicatius) han de ser reconegudes com un bé estratègic, també en l'econòmic, fent justícia al seu valor real social i mediambiental, i que els seus mètodes d'extracció han de ser replantejats, en uns certs casos. El Gremi d’Àrids, a través de la FdA, comparteix i subscriu plenament les 10 recomanacions que planteja l'informe.

Llegeix més...

Mainada plantant arbres en una pedrera o veïns coneguen quina és l'activitat d'una pedrera, són algunes de les imatges que ens ha deixat el XIIIè Dia dels Arbres, els Àrids i la Biodiversitat que es va celebrar el dijous 7 d'abril. Els actes programats a més d'una desena de pedreres catalanes es van allargar fins al diumenge 10. El director general de Qualitat Ambiental i Canvi Climàtic, el Sr. Marc Sanglas, o la Sra. Aurora Carbonell, alcaldessa de Sitges també varen participar en els actes i va poder conèixer el procés de restauració que s'està fent a la Falconera de Sitges (Garraf), una pedrera situada en ple parc natural i en procés de restauració.

Llegeix més...

El Gremi d'Àrids de Catalunya inicia aquest març les sessions de formació en l'àmbit de la comunicació, amb l'objectiu de donar eines a les empreses associades i al conjunt del sector. El nou Comitè de Comunicació del gremi, constituït aquest gener, presidit pel Sr. Salvador Solà, va decidir impulsar aquesta iniciativa seguint les peticions que feien alguns agremiats. La primera formació es farà al 29 de març a la seu del Gremi d'Àrids a Barcelona, i estarà centrada en com utilitzar Instagram en l'àmbit empresarial. La formació ha omplert totes les places ofertes.

Llegeix més...

Dues empreses, membres del Gremi d'Àrids de Catalunya, opten als Premis FdA de Desenvolupament Sostenible en pedreres i graveres. Aquests guardons volen promoure una gestió correcta dels aspectes que integren temes com el desenvolupament sostenible del sector, l'acció social de les empreses, la prevenció de riscos laborals o l'economia circular. Els premis hi poden participar trianualment totes les empreses associades a organitzacions que formen part de la Federació d'Àrids (FdA).

Llegeix més...

Els Serveis Territorials de la Generalitat de Catalunya a Girona i el Gremi d'Àrids han sol·licitat una sessió del Consell Assessor d'Àrids de Catalunya (CAAC) específica per a la demarcació, per analitzar la producció i consum d'àrids, la disponibilitat de reserves de materials i l'evolució de la restauració de les activitats extractives a les comarques de Girona. La proposta es va acordar amb la directora dels serveis territorials d'Acció Climàtica, Alimentació i Agenda Rural, Elisabet Sánchez en la reunió que una delegació de la Junta Directiva van mantenir a la seu dels Serveis Territorials de Santa Caterina de Girona el dimarts 18 de gener. La trobada va contribuir a mantenir el contacte directe amb els responsables de les polítiques ambientals a Girona, després del nomenament de Sánchez, per part de la consellera Teresa Jordà.

Llegeix més...

Unió Europea de Productors d'Àrids (UEPG), l'organització europea que agrupa la indústria europea dels àrids, ha publicat la memòria anual d'activitats dels anys 2020-2021 (clica aquí per veure el document). En aquest document es presenten de manera gràfica l'evolució i les dades del sector a escala europea, els assoliments obtinguts en els treballs realitzats en aquests dos anys marcats per la pandèmia o la tasca dels comitès i grups de treball en àmbits com l'economia, els treballs tècnics, la seguretat i salut, el medi ambient o les relacions públiques i la comunicació.

Llegeix més...

Una delegació belga del projecte europeu «Life in Quarries» ha visitat la pedrera La Falconera, situada al Parc Natural del Massís del Garraf. L'objectiu del viatge era veure in situ un bon exemple de la gestió de la biodiversitat en els espais extractius d'aquest parc durant la fase d'explotació de les pedreres, i conèixer actuacions que s'estan fent a tot Catalunya en l'àmbit dels plans de restauració per tal d'adaptar-los a la biodiversitat existent. El Gremi d'Àrids de Catalunya ha exercit d'amfitrió de la delegació.

Llegeix més...

La Directora General d'Indústria de la Generalitat, Natàlia Mas s'ha compromès aquest dimecres, 15 de desembre, a tenir en compte les peticions que el sector dels àrids faci arribar a l'administració en considerar-lo «estratègic». Mas s'ha reunit amb la Junta Directiva del Gremi Àrids de Catalunya en un dinar de treball que s'ha celebrat a Barcelona. A la trobada, en la que també hi ha participat el subdirector de Mines Eduard Vall, la Directora General ha pogut conèixer de primera mà la realitat que viuen les empreses arideres.

Llegeix més...

L'oreneta de ribera (Riparia riparia) ha nidificat per primer cop a Osona. El juny i juliol, el Grup d'Anellament de Calldetenes - Osona (GAGO) i el Grup de Naturalistes d'Osona (GNO-ICHN), han fet el seguiment d'una colònia d'aus d'aquesta espècie que s'ha localitzat a la planta d'extracció de l'empresa Àrids Manlleu a terme municipal de les Masies de Voltregà. En total s'han comptabilitzat 6 nius en una pila de material sorrenc d'aquesta explotació. Tot i que alguns nius han fracassat per l'ocupació del pardal comú, que aprofita els nius per niar, al final s'ha pogut comprovar com dos nius estan ben actius i que almenys 3 polls han volat d'un dels nius. La bona predisposició de l'empresa, que ha comptat amb l'assessorament del Gremi d'Àrids de Catalunya en el marc d'una campanya de suport global a aquesta espècia d'aus a nivell estatal, han permès mantenir i poder estudiar els nius.

Llegeix més...

L'assemblea d'associats del Gremi d'Àrids de Catalunya va donar llum verda a la Memòria d'Activitats 2020-2021, als comptes dels exercicis 2019 i 2020 i al pressupost del 2021. Ho van fer en la tradicional trobada de l'entitat que es va celebrar el divendres, 8 d'octubre a la Pedrera de Barcelona, un cop superades les restriccions pandèmiques, i amb la participació d'un centenar d'empreses agremiades. L'Assemblea d'aquest any representava, tot i les limitacions, el retorn a l'activitat presencial gremial després de la frenada patida a causa de la Covid-19. El president, l'Alfons Porro, va destacar en el seu discurs que, tot i les adversitats, «s'ha aconseguit que ni el sector ni el Gremi hagin deixat de treballar intensament» i assegurava que, un cop aconseguit l'objectiu, «cal seguir amb més força davant d'un camí ple de reptes que tenim al davant».

Llegeix més...

El Gremi d'Àrids de Catalunya ha iniciat contactes institucionals amb el nou Govern de la Generalitat, amb l'objectiu de mantenir una relació fluida amb el nou executiu en defensa dels interessos del sector i del país. Fruit de la nova estructura de repartiment de competències al nou Govern, el Gremi establirà relació preferent amb 3 conselleries: Empresa i Treball (per a temes de mineria i laborals), Acció Climàtica, Alimentació i Agenda Rural (per qüestions ambientals i d'economia circular) i Vicepresidència, Polítiques Digitals i Territori (amb relació als temes urbanístics i de demanda de materials).

Llegeix més...

El Gremi d'Àrids de Catalunya i el Col·legi d'Enginyers Tècnics de Mines de Catalunya i Balears han signat la seva adhesió al conveni marc, que en temes de la formació, han subscrit el Consejo General de Colegios de Ingenerios Tecnicos de Minas y Grados de Energía i Asociación Nacional de Fabricantes de Áridos (ANEFA). L'acord el van subscriure a la seu de Foment del Treball el president del Gremi, Alfons Porro, i el degà del Col·legi Oficial d'Enginyers Tècnics de Mines de Catalunya i Balears, Joan Ignasi Navarro.

Llegeix més...

La Junta Directiva del Gremi d'Àrids ha visitat l'actuació de la restauració de la pedrera d'El Corral d'En Bruach de l'empresa PYDSA, situada al terme de Gavà, dins el Parc Natural del Garraf. La restauració que s'hi està realitzant està previst que finalitzi l'any 2024, i preveu el rebliment de part de l'extractiva minera, amb un ambiciós projecte de recuperació ambiental en tot l'àmbit afectat. Ignasi Samper, de l'empresa Gestora de Runes – que és l'encarregada de realitzar el procés de restauració –, ha explicat a la Junta Directiva del Gremi d'Àrids l'evolució dels treballs que es van iniciar l'any 2018. La visita volia veure sobre el terreny «un altre exemple de bones pràctiques ambientals del sector», tal com explicava el president, Alfons Porro.

Llegeix més...

Catalunya va tenir l'any 2020 una producció de mineria a cel obert de 29.591.037 Tn, una xifra pràcticament idèntica a l'any anterior. S'estima que del total, uns 20 milions són àrids per a la construcció, si se n'exclouen la resta de matèries primeres (argiles, roques ornamentals, minerals industrials, etc) i la pedra destinada a la producció de ciment. Les xifres del sector, segons dades dels Plans de Labors, es van facilitar en la darrera reunió del Consell Assessor d'Àrids de Catalunya (CAAC) on des del 2004 es defineix el full de ruta del subministrament estratègic d'aquests materials que Catalunya necessita, de forma consensuada amb tots els actors implicats. La Junta Directiva del Gremi va analitzar les dades en la reunió que va celebrar el passat 1 de juny, ara ja en format presencial dels seus membres.

Llegeix més...

El Gremi d'Àrids de Catalunya s'ha adherit a la plataforma País Rural, una associació que agrupa ajuntaments i activitats econòmiques del territori, que reclama que es puguin definir, projectar i executar les polítiques rurals i de natura amb més autonomia per part de la gent que realment hi viu. La Junta Directiva del Gremi va aprovar-ne l'adhesió entenent que la correcta gestió sostenible de l'explotació dels recursos naturals, que els agremiats del sector desenvolupen, estan situades en entorns rurals, fixen població i donen llocs de treball estables i de qualitat. Mentre que per una altra banda, sembla que moltes vegades es legisla a l'esquena a la realitat d'aquest territori, sense escoltar massa la seva gent, ni als ajuntaments o als actors econòmics que hi treballem. El gerent del Gremi, Jaume Puig, ja va participar el dissabte 22 de maig a la reunió de la junta de País RuRal, que es va fer a la Vall de Boí.

Llegeix més...

El Gremi d'Àrids de Catalunya ha fet arribar a l'Agència de Residus de Catalunya les consideracions del sector a la nova Ordre que regula l'ús d'àrids reciclats. Tot i expressar la "seva conformitat" amb aquesta Ordre, de la que el Gremi sempre n'ha defensat la necessitat, es demana que s'hi introdueixen elements que garanteixin tant, una entrada en vigor ordenada, com la protecció del medi ambient minimitzant les emissions de CO₂, i que es posin en valor totes les empreses que reciclen àrids a casa nostra. La Junta Directiva del Gremi d'Àrids, reunida el dilluns 3 de maig a la seu de Foment del Treball, va aprovar presentar aquestes al·legacions en considerar que a la proposta presentada per la Generalitat li manca "concreció i reconeixement de tothom qui recicla" per a la seva aplicació i que això pot provocar "incertesa i inseguretat jurídica" en el procés d'aplicació.

Llegeix més...

El sector dels àrids i les indústries extractives són un jaciment d'ocupació amb futur. Així es demostra amb les dades de l'únic cicle reconegut, amb titulació oficial, que s'imparteix a l'Institut de Mollerussa des de fa sis anys i que compta amb la col·laboració del Gremi. El 100% dels estudiants que han cursat els cicles formatius de grau mitjà de tècnic en excavacions i sondatges, i tècnic en pedra natural, han aconseguit inserir-se en el mercat laboral.

Llegeix més...

Una setantena d'alumnes de l'escola Mare de Déu del Roser de Riudecols (Baix Camp) van celebrar el dijous, 8 d'abril, una nova edició del Dia de l'Arbre, els Àrids i la Biodiversitat. Com cada any, la jornada va consistir a visitar les instal·lacions i planant arbres i plantes a la cantera La Ponderosa, situada en aquest municipi tarragoní. Aquesta activitat lúdica i pedagògica amb les escoles locals vol ajudar a conscienciar els més joves de la importància de regenerar l'entorn natural i protegir el territori. En l'àmbit ambiental, Canteras La Ponderosa és una de les pedreres més avançades de Catalunya, té implementada una restauració integrada i fa una política activa de gestió de la biodiversitat.

Llegeix més...

El Gremi d'Àrids de Catalunya ha equipat la sala de reunions de la seva seu a la Rambla Catalunya de Barcelona amb un nou sistema de videoconferències i projeccions. Amb aquesta aposta, el Gremi modernitza tècnicament l'espai que complirà amb tots els requisits tècnics. Més enllà del context actual provocat per la pandèmia, la sala ja estarà equipada tant per les reunions i activitats presencials (projeccions, presentacions, intervencions per videoconferència...) com per a les activitats mixtes que combinen presencialitat i virtualitat.