El Consell Assessor d'Àrids de Catalunya (CAAC) va celebrar el 6 de novembre de 2020 la seva reunió anual, que habitualment té lloc el mes de juny. Aquest fòrum oficial de la Generalitat, creat el 2004, promou i fomenta la transparència de gestió en el sector dels àrids, i té per objectiu planificar el correcte subministrament de matèries primeres al sector de la construcció a Catalunya. Hi participen tots els departaments implicats de l'administració i agents de diversos grups d'interès, entre ells el Gremi d'Àrids de Catalunya. Segons les dades facilitades a partir dels plans de labors mineres del 2020, la producció de mineria a cel obert realitzada a Catalunya pel 2019 va ser de 30,4 MT, experimentant un lleuger creixement respecte a l'any anterior, on la producció va ser de 29,6 MT.

La previsió pel 2020 seria inicialment de tancar l'any amb un creixement de producció moderat, seguint la tendència iniciada fa tres anys, un cop superat el gran sotrac de la crisi econòmica. Tanmateix, una de les principals incògnites és saber si aquesta tímida tendència a l'alça es podrà mantenir el 2020 en un any on l'economia ha patit una frenada severa a causa de la Covid-19. D'aquestes 30,4 MT previstes, un 67% correspon directament a la producció d'àrids, un 24% a matèria prima per a la producció de ciment i el 9% restant es destina a altres materials com argiles o roques ornamentals.

Gremi arids Pla de Labors gràfic 10000

A partir de les dades facilitades per la Generalitat, a Catalunya hi havia 423 explotacions legalment actives, 25 menys que l'any anterior. El sector donava ocupació a 2.512 treballadors, una mica inferior a l'exercici anterior. El sector ha restaurat 115 hectàrees addicionals de terrenys destinats a l'extracció, superant la xifra de les 5.000 hectàrees restaurades des de l'aplicació de la Llei 12/1981. Pel que fa a les vendes previstes aquestes estava previst que fossin de 113,7 MEUR per sota dels 129,4 MEUR de l'exercici anterior.

El Gremi d'Àrids de Catalunya va estar representant a la reunió amb el seu president, Alfons Porro i el seu gerent, Jaume Puig.

Gremi arids Pla de Labors gràfic 2500

➡️ D'INTERÈS

Dades des del díptic informatiu resum de l'activitat 2020 del Gremi d'Àrids de Catalunya (clica aquí)

El Gremi d'Àrids de Catalunya ha editat un díptic informatiu de l'activitat del 2020. Enguany, i amb el context actual de pandèmia, s'ha apostat per fer un document-síntesi explicant les principals línies de treball. Aquesta resum d'activitats s'ha començat a fer arribar via carta a les empreses, institucions, associacions i organismes amb els quals el Gremi té relació, acompanyada d'una carta del president, Sr. Alfons Porro.

Llegeix més...

El Gremi d'Àrids de Catalunya ha distribuït els primers 1.500 testos d'antígens entre empreses associades, amb l'objectiu de preservar plantes i centres de producció netes de Covid-19. Seguint els criteris de compra agrupada que s'ha fet amb mascaretes, guants o gel hidroalcohòlic, l'adquisició de testos d'antigen ha permès obtenir-ne a bon preu i amb disponibilitat immediata, en un context marcat per l'alta demanada.

Llegeix més...

El Gremi d'Àrids de Catalunya ha obert el període d'inscripció del projecte DAP Àrids, per tal que tots els agremiats que ho vulguin puguin obtenir la Declaració Ambiental de Producte (DAP) de les seves explotacions, tant pedreres com graveres, i dels seus centres productius d'àrids naturals o plantes de reciclatge de runes per a produir àrids de segona generació. Aquest projecte en el qual participa el Gremi és una iniciativa conjunta de tota la Federació d'Àrids.

Llegeix més...

El Gremi d'Àrids de Catalunya ha fet arribar als seus associats una actualització del Protocol de treball per a activitats extractives i plantes de tractament per combatre la Covid-19. Aquest document tècnic ha estat elaborat des de COMINROC i la Federació d'Àrids FdA (entitat de la qual el Gremi d'Àrids de Catalunya forma part) conjuntament amb els Consells Generals de Col·legi d'Enginyers Tècnics de Mines i de Col·legis d'Enginyer de Mines.

Llegeix més...

Davant l'empitjorament de la situació registrada a causa de la Covid-19, la Junta Directiva del Gremi d'Àrids de Catalunya ha acordat no fer aquest 2020 l'Assemblea General Ordinària, prevista pel mes d'octubre. Després de demanar informes als serveis jurídics i d'avaluar el context actual, s'ha decidit posposar l'Assemblea fins a l'any vinent i fer per via telemàtica i simplificada aquells procediments legals estrictament necessaris del que s'informarà els associats.

Llegeix més...

El gerent del Gremi d'Àrids de Catalunya, Jaume Puig, ha estat proposat per presidir el Grup de Treball de Relacions Públiques i Comunicació (PR&C Task Force) de la Unió Europea de Productors d'Àrids (UEPG). La proposta del seu nomenament la va fer el president sortint, l’austríac Robert Wasserbacher, responsable de la indústria de materials de la construcció de la Cambra de Comerç d’Àustria WKO, i va rebre l'aprovació de la totalitat dels seus membres. La trobada, que habitualment tenia lloc a Viena o a Brussel·les, en aquesta ocasió es va fer per via telemàtica a causa dels efectes de la Covid-19.

Llegeix més...

Les empreses d'àrids catalanes estan registrant una caiguda sostinguda de l'activitat del 26,71%. Tot i experimentar una millora lenta de l'activitat – on el sector va patir una aturada del 70% de la seva activitat habitual –, respecte al pic màxim d'aturada per la Covid-19, les perspectives segueixen poc positives i lluny de la normalitat. Així ho reflecteixen els resultats de l'enquesta periòdica de diagnosis del sector dels àrids, realitzada per la Federació d'Àrids (FdA), a totes les empreses de l'Estat. Es fa evident la seva preocupació per la incertesa sobre la demanda d'àrids pels pròxims mesos.

Llegeix més...

Amb motiu de les vacances d’estiu, les oficines del Gremi d'Àrids de Catalunya romandran tancades des del 3 d'agost fins al 30 d'agost, ambdós inclosos. Tots els serveis tornaran a la normalitat al dilluns 31 d'agost en horari habitual.

El Gremi d'Àrids de Catalunya els desitja un BON ESTIU!

L'Assemblea General del Gremi d'Àrids de Catalunya es farà al mes d'octubre. La Covid-19 ha forçat a canviar la data inicialment prevista: el divendres 5 de juny a l'Auditori de La Pedrera de Barcelona. Després de realitzar les consultes jurídiques, la Junta Directiva va aprovar en la reunió ordinària de juny traslladar l'assemblea a després de l'estiu.

Llegeix més...

Les delegacions territorials del Gremi d'Àrids s'han reunit per fer seguiment de com està afectant la crisi provocada per la Covid-19 a les diferents demarcacions. Aquestes han servit per analitzar la situació actual en cada província, garantir l'operativa per a la distribució d'EPI a les empreses o per fixar posició sobre mesures que haurien d'implementar les diferents administracions per salvar empreses i recuperar l'activitat econòmica.

Llegeix més...

Davant dels efectes que la Covid-19 està tenint en l'economia del país, la Generalitat de Catalunya ha aprovat mesures urgents en matèria d'urbanisme, fiances i ambientals amb l'objectiu és reactivar l'economia. A proposta del Gremi d'Àrids de Catalunya, el Govern ha aprovat el Decret 18/2020 (clica aquí) que permet a les empreses demanar la devolució del 75% de les fiances dipositades per garantir les restauracions de les activitats extractives, que ja estenguin acabades i en període de garantia.

Llegeix més...

El Gremi d’Àrids de Catalunya sol·licita mesures de xoc a totes les administracions davant de la important caiguda de l’activitat a causa de la Covid-19. L’associació, que agrupa el 90% de les empreses del sector, demana una reactivació immediata de l’obra pública i un Pla d’Infraestructures Verdes a tots els nivells d’administració, per a poder recuperar progressivament l’activitat i absorbir part de l’atur, atès que el sector pot complir perfectament les mesures sanitàries en l’àmbit laboral.

Llegeix més...

El Gremi d'Àrids de Catalunya ha repartit aquest dimarts 14 d'abril més de 14.000 mascaretes, 500 litres gel desinfectant i 1.500 guants per garantir la seguretat dels treballadors a les més de 130 empreses associades. Segons la normativa del govern espanyol amb l'actual estat d'alarma, les empreses del sector poden reprendre l'activitat, després d'una aturada de 15 dies a causa de la pandèmia del Covid-19.

Llegeix més...

El president de China Aggregates Association, Mr Hu, ha enviat una carta de suport al Gremi d’Àrids de Catalunya davant la situació que viu el país per la pandèmia del Covid-19. Un cop el gegant asiàtic ha aconseguit frenar l’evolució del coronavirus al seu país, Hu expressa les «sinceres preocupacions» per les notícies que els arriben des d’Europa i ofereix el suport de l’associació d’àrids de la Xina «davant d’aquest moment difícil».

Llegeix més...

El Gremi d’Àrids de Catalunya ha distribuït entre les empreses associades gel desinfectant i mascaretes de protecció. L’objectiu és garantir la seguretat del personal en aquelles activitats que, seguint la normativa governamental vigent amb l’Estat d’alarma pel coronavirus, continuen la seva activitat, ja sigui perquè són subministradors en serveis considerats essencials o perquè treballen en obres considerades d’urgència després dels danys causats pel temporal Glòria.

Llegeix més...

La Federació d’Àrids (FdA), organisme del qual forma part el Gremi d’Àrids de Catalunya, ha elaborat un Protocol de Treball davant del Covid-19 a les Activitats Extractives i les Plantes de Tractament del sector. Aquest document explica el context de la pandèmia del coronavirus, les normes generals a aplicar en tots els llocs de treball i normes específiques per a determinades activitats del sector.

Llegeix més...

El Gremi d’Àrids de Catalunya exerceix la coordinació del sector davant de la situació creada per a la pandèmia del coronavirus Covid-19. L’equip tècnic, conjuntament amb els equips de Foment del Treball, PIMEC i els serveis jurídics del Gremi, estan assessorant les empreses agremiades que en la seva gran majoria continuen la seva activitat. L’extracció d’àrids és una activitat que, segons el decret del govern espanyol, pot continuar l’activitat amb l’aplicació de l’Estat d’Alarma.

Llegeix més...

La tretzena edició del Dia dels Arbres, els Àrids i la Biodiversitat prevista pel dijous 26 de març ha quedat ajornada a causa de la pandèmia del Covid-19 que afecta a tot el planeta. El Gremi d'Àrids de Catalunya, conjuntament amb les altres organitzacions impulsores que formen part de la Federació d'Àrids (FdA), han decidit que s'intentarà buscar una nova data un cop es normalitzi l'actual situació d'emergència.