Notícies

Segona jornada del Congrés d'Àrids amb molta participació catalana

El Congrés Nacional d'Àrids va tancar el dijous 23 d'octubre a Còrdova la seva segona i darrera jornada amb una destacada participació del Gremi d'Àrids de Catalunya. La representació catalana ha intervingut en àmbits tan diversos com la innovació europea, el marc jurídic del sector, la sostenibilitat i la presentació de les conclusions finals del congrés.

Innovació i projectes europeus
En el bloc d'innovació dedicat a projectes europeus d'R+D+i, Jaume Puig, gerent del Gremi d'Àrids de Catalunya, ha presentat el projecte QUEEN (Quartz Enrichment Enabling Near-Zero Silicon), una iniciativa finançada per la Unió Europea en la qual participa el Gremi n'és agent ctiu. Aquest projecte té com a objectiu desenvolupar un nou procés respectuós amb el medi ambient per obtenir silici metal·lúrgic d'alta puresa a partir d'arenes de pedrera, amb l'ambició de reduir un 25% les emissions de CO₂ i millorar un 30% l'eficiència en l'ús de recursos. El projecte QUEEN busca reduir la forta dependència europea de les importacions de silici —actualment la Xina subministra més del 80% de la demanda—, i preveu crear 440 nous llocs de treball per a 2032 i generar 140 milions d'euros en beneficis bruts.

Marc jurídic i accés als recursos
La sessió jurídica sobre limitacions i prohibicions per a l'accés als recursos ha comptat amb la participació de Sergi Chimenos, soci de Roca Junyent i advocat assessor del Gremi d'Àrids de Catalunya. Chimenos ha abordat les reformes en el marc legal actual i els reptes que planteja el nou escenari normatiu per al sector, una qüestió que ha estat un dels grans temes de debat del Congrés.

Sostenibilitat i biodiversitat
El seminari sobre balast d'ADIF ha estat moderat per Josep Maria Rodríguez, de Canteras La Ponderosa i membre de la Junta Directiva del Gremi. Una de les ponències de la jornada ha anat a càrrec de Víctor Manuel Sánchez, de Molins, empresa associada al Gremi, que hi ha presentat el projecte "Cuídame", centrat en la preservació de la biodiversitat a la cantera La Falconera del Garraf, demostrant el compromís del sector amb la protecció del medi ambient i l'economia circular.

Clausura i conclusions
Per tancar el Congrés, Jaume Puig, gerent del Gremi d'Àrids de Catalunya en la seva qualitat de secretari general de la Federació d'Àrids, ha moderat la presentació de les conclusions finals del VII Congrés Nacional d'Àrids. Entre les principals conclusions destaquen la reivindicació del sector com a activitat essencial i unida, el compromís ferm amb la sostenibilitat i l'Estratègia Àrids 2030, la reclamació d'un accés sostenible als recursos locals, el paper central de la innovació i la digitalització per a la competitivitat, i la consolidació del sector com a motor de l'economia circular. També s'ha posat l'accent en la necessitat de simplificació administrativa i seguretat jurídica, així com en el compromís social i la importància de les persones en el futur del sector.

GALERIA D'IMATGES DE LA SEGONA JORNADA DEL CONGRÉS NACIONAL D'ÀRIDS