El Gremi i empreses d'àrids participen en la missió del Port al Japó

El Gremi d'Àrids de Catalunya i empreses del sector ha participat en la missió empresarial que el Port de Barcelona ha promogut a Japó d'entre el 8 i el 14 de novembre a la recerca d'acords comercials i l'estudi de solucions logístiques. La missió ha tingut un caràcter multisectorial; s'hi ha explorat les noves oportunitats que negoci que obre el recent Tractat de Lliure Comerç UE- Japó, establint relacions comercials i institucionals. També s'han estudiat els creixements dels ports de Tokyo i Okohama, i les solucions en aportacions de materials per guanyar terreny al mar, els sistemes energètics i les seves gestions ambientals. El gremi hi ha estat representat pel seu gerent, Jaume Puig i han participat Canteras Ponderosa de Tarragona amb Josep Rodriguez i el grup Curanta de Girona amb Julià Roca.

El programa d'aquest viatge empresarial ha inclòs una Jornada Empresarial en la qual s'ha presentat l'oferta marítima i logística del Port de Barcelona, un Seminari Tècnic de Duanes i reunions bilaterals entre empresaris i agents econòmics catalans i japonesos, a més de trobades institucionals i altres activitats comercials.

RELACIONS COMERCIALS EN EXPANSIÓ

La missió catalana arriba en un moment clau. Al febrer, la Unió Europea i el Japó creaven una de les més grans àrees de lliure comerç del món amb l'entrada en vigor del Japan-EU Free Trade Agreement (Tractat de Lliure Comerç Japó-Unió Europea). El setembre es reafirmava amb la signatura de l'"Associació sobre connectivitat sostenible i infraestructures de qualitat", un acord que té la finalitat de coordinar projectes de transport, energia i digitals que enforteixin encara més els llaços entre Europa i Àsia. El bon moment pel qual passen les relacions entre la Unió Europea i el Japó ja s'ha deixat notar en els tràfics del Port de Barcelona amb el país asiàtic. Així, el moviment de mercaderies amb el mercat nipó mostra un notable dinamisme en els últims mesos, amb un creixement que frega el 10%.

VISITES ALS PORTS DE TÒQUIO I YOKOHAMA

La delegació catalana també ha visitat els ports de Tòquio i Yokohama. En el cas de Tòquio ohan pogut conèixer de primera mà els plans d'ampliació d'aquesta infraestructura, que mou anualment uns 90 milions de tones de mercaderies i 4,5 milions de TEU.S'han pogut conèixer les solucions en aportacions de materials per guanyar terreny al mar, els diferents sistemes energètics i les seves gestions ambientals. Tal com s'ha mostrat a la delegació catalana aquests ports estan dissenyats per resistir terratrèmols. Això inclou el disseny de grues antisísmiques. També s'estan prenent mesures antisísmiques contra possibles inundacions en cas de tsunamis provocats tant per terratrèmols com per tifons. Aquests ports també està construint noves terminals de contenidors i de creuers.

MISSIÓ DEL PORT AMB LA PARTICIPACIÓ D'AGENTS I EMPRESES

La missió catalana l'han encapçalat els consellers de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet; la consellera d'Empresa i Ocupació, Àngels Chacón i la presidenta del Port, Mercè Conesa. En l'organització de la missió, el Port de Barcelona ha comptat amb el suport de l'Ambaixada d'Espanya al Japó, la Generalitat de Catalunya, el Cercle Empresarial Japó Espanya, la Fundació Consell Espanya Japó, Foment del Treball, PIMEC, The Japan Chamber of Commerce and Industry (JCCI) i JETRO, així com amb la col·laboració de Bergé, Idom, Empreses Masiques, Freixenet, Nippon Express i SIL Barcelona.