La Junta del Gremi visita la restauració de la pedrera d'El Corral

La Junta Directiva del Gremi d'Àrids ha visitat l'actuació de la restauració de la pedrera d'El Corral d'En Bruach de l'empresa PYDSA, situada al terme de Gavà, dins el Parc Natural del Garraf. La restauració que s'hi està realitzant està previst que finalitzi l'any 2024, i preveu el rebliment de part de l'extractiva minera, amb un ambiciós projecte de recuperació ambiental en tot l'àmbit afectat. Ignasi Samper, de l'empresa Gestora de Runes – que és l'encarregada de realitzar el procés de restauració –, ha explicat a la Junta Directiva del Gremi d'Àrids l'evolució dels treballs que es van iniciar l'any 2018. La visita volia veure sobre el terreny «un altre exemple de bones pràctiques ambientals del sector», tal com explicava el president, Alfons Porro.

La visita, que ha fet aturada en diversos punts de la pedrera, ha servit per conèixer una restauració que passa per integrar i desdibuixar el carener que es realitza amb l'activitat extractiva, posar en valor la biodiversitat de la zona, minimitzar l'impacte visual de la paret de roca o reduir l'impacte visual cromàtic de la roca i disminuir el tall vertical.

UN PLA DE RESTAURACIÓ AMB MOLTES LÍNIES D'ACTUACIÓ

Entre altres accions el pla de restauració passa per la plantació d'elements vegetals de tipus trepador; la plantació de plantes de tipus arbustiu, igual a les existents; la instal·lació d'un sistema a base manta geotèxtil, o de rocalla a mode de mur de contenció; tenyir parcialment la roca en diferents zones seleccionades per mitigar l'impacte visual o per reomplir la zona amb terra, tal com està previst al Pla de Restauració. De fet, l'inici d'aquesta actuació de restauració va coincidir amb la posada en marxa de la tuneladora dels accessos ferroviaris a la T1 de l'Aeroport de Barcelona-El Prat i la gestió de les terres excedents encomanada a Gestora de Runes.

L'objectiu d'aquesta actuació mediambiental també és preservar i conservar les espècies d'interès que hi ha a la pedrera com el còlit negre, el falcó pelegrí, l'àguila cuabarrada o el gripau corredor.

La visita s'ha fet prèviament a la reunió de la Junta Directiva d'aquest mes de juliol que ha servit per analitzar, abans de les vacances de l'estiu, l'estat del sector i debatre sobre els diferents projectes i iniciatives que estan en curs.

GALERIA D'IMATGES