L'Assemblea recupera la presencialitat i fixa els objectius del Gremi

L'assemblea d'associats del Gremi d'Àrids de Catalunya va donar llum verda a la Memòria d'Activitats 2020-2021, als comptes dels exercicis 2019 i 2020 i al pressupost del 2021. Ho van fer en la tradicional trobada de l'entitat que es va celebrar el divendres, 8 d'octubre a la Pedrera de Barcelona, un cop superades les restriccions pandèmiques, i amb la participació d'un centenar d'empreses agremiades. L'Assemblea d'aquest any representava, tot i les limitacions, el retorn a l'activitat presencial gremial després de la frenada patida a causa de la Covid-19. El president, l'Alfons Porro, va destacar en el seu discurs que, tot i les adversitats, «s'ha aconseguit que ni el sector ni el Gremi hagin deixat de treballar intensament» i assegurava que, un cop aconseguit l'objectiu, «cal seguir amb més força davant d'un camí ple de reptes que tenim al davant».

MEMÒRIA D'ACTIVITATS

El gerent del Gremi, Jaume Puig, va ser l'encarregat de presentar la Memòria d'Activitats (clica aquí per consultar la memòria d'activitats). Puig va fer una radiografia del sector a Catalunya on, tot i la pandèmia, la producció es va mantenir, malgrat que, des de fa molts anys, es troba molt per sota de la producció i consum d'altres motors d'Europa. Va destacar el creixement a la demarcació de Tarragona o els números de Lleida, que augmenten després d'anys d'estancament.

Altres aspectes remarcables van ser reconeixement del Gremi com a interlocutor, per exemple, amb els contactes establerts des del primer dia amb el nou Govern de la Generalitat o l'oportunitat que representa poder presidir la Task Force de Relacions Públiques i Comunicació de la UEPG, la federació d'empreses arideres d'Europa.

Entre els reptes que es van assenyalar en les intervencions de Porro i Puig hi ha l'aposta i el compromís amb l'acció climàtica, que serà un element estratègic a escala global. En aquest sentit, el Gremi aposta pels àrids de proximitat – o de km.0 –, que ajuden a reduir la petjada de carboni generada amb el transport o d'altres accions, com la introducció de renovables o noves formes de restauració de pedreres, un cop acabada la seva explotació. Joan Ignasi Navarro, president del Comitè Tècnic, va explicar el treball realitzat aquest any ressaltant el canvi que suposarà l'adaptació a la nova normativa de silicosis i que significa adaptar els sistemes de treball i control de totes les explotacions d'una manera notable.

En l'apartat econòmic, la Raquel Anton, la tresorera del Gremi, va presentar el tancament dels exercicis econòmics del 2019 i 2020. Després d'uns anys amb resultats negatius, l'entitat ha aconseguit revertir la situació i va tancar l'any amb superàvit. El pressupost del 2021 que va aprovar l'Assemblea General manté, a grans trets, les línies del darrer any.

REPRESENTACIÓ DE L'ADMINISTRACIÓ I LES PATRONALS

A més dels agremiats, l'Assemblea va comptar amb la participació de diferents representants institucionals. El president de Foment del Treball, Sr. Josep Sánchez Llibre i el president de PIMEC, Sr. Antoni Cañete, van agrair el treball del Gremi en pro del sector empresarial i la seva implicació en el treball patronal. Tots dos van fer una crida a les institucions per incentivar estímuls econòmics on la indústria de la construcció sigui un dels pilars de la recuperació econòmica postpandèmia, i van demanar responsabilitat a ens locals, comarcals i provincials, Generalitat i Govern espanyol per poder superar l'embat econòmic que ha suposat la crisi sanitària.

Des de la Generalitat de Catalunya, el Director General d'Infraestructures de Mobilitat, Sr. Xavier Flores, va demanar treballar braç a braç amb el sector per trobar l'equilibri entre infraestructures, empreses i medi ambient. També demana un esforç pedagògic per explicar la importància de la indústria aridera a la societat. El Sr. Marc SanglasDirector General de Qualitat Ambiental i Canvi Climàtic, va anunciar en l'assemblea una reforma de Llei 12/1981 de Restauració d'Activitats Extractives de Catalunya i va emplaçar al sector a implicar-se i ser-ne interlocutor. Sanglas va afirmar que cal adaptar una normativa de més de 30 anys perquè els sistemes de restauració han evolucionat molt i la normativa ha quedat antiquada.

RECONEIXEMENT A PERE PALACÍN, EX-DIRECTOR GENERAL D'ENERGIA I MINES

En l'assemblea també es va lliurament de la distinció d'honor del Gremi d'Àrids, la màxima distinció que atorga l'entitat al Sr. Pere Palacín Farré, que fins al 2020 va ser director general d'Energia, Mines i Seguretat Industrial, per la seva bona interlocució i suport al sector en els 7 anys a la GeneralitatPalacín va agrair el reconeixement i es va oferir a seguir col·laborant amb el gremi, ara ja, des de fora de l'administració.

➡️ D'INTERÈS

Memòria del Gremi d'Ârids de Catalunya 2020-2021 (clica aquí)