Dues empreses catalanes opten als Premis FdA de sostenibilitat

Dues empreses, membres del Gremi d'Àrids de Catalunya, opten als Premis FdA de Desenvolupament Sostenible en pedreres i graveres. Aquests guardons volen promoure una gestió correcta dels aspectes que integren temes com el desenvolupament sostenible del sector, l'acció social de les empreses, la prevenció de riscos laborals o l'economia circular. Els premis hi poden participar trianualment totes les empreses associades a organitzacions que formen part de la Federació d'Àrids (FdA).

En aquesta edició, els projectes presentats des de Catalunya són:

Àrids Garcia hi participa en la categoria de "Biodiversitat".
Projecte: "Si hi ha pedrera, hi ha vida"

Està centrat en la nidificació, protecció i conservació dels ocells rupícoles en la zona de l'explotació de la seva pedrera de Dosrius. S'hi ha instal·lat 7 dispositius per a captar imatges, 18 caixes niu, s'han construït 5 nius en parets rocoses. Fruit d'aquest treball de diversos anys s'han vist néixer i desenvolupar-se 23 pollets de ducs, 39 pollets de xoriguer, 35 de merla blava, i al voltant de 300 pollets de roquerols i multitud d'espècies comunes diferents.
El projecte s'ha estructurat a través d'un protocol d'actuació per a la protecció i reproducció d'ocells rupícoles, fet amb col·laboració amb ornitòlegs locals, que exigeix adaptar els mètodes de treball a la pedrera, per tal que la indústria extractiva i la naturalesa puguin conviure. L'empresa ha creat un grup estable integrat per tècnics ornitòlegs, personal de la pedrera i un responsable del projecte.

PROMSA hi participa en la categoria de "Bones Pràctiques Operacionals".
Projecte: «PROMSA Connecta»

El projecte d'aquesta empresa, del grup Cementos Molins, fa una aposta per la digitalització en un sector arider on aquesta està encara poc implantada. S'ha desenvolupat una plataforma digital on els clients tenen accés 24 h, amb tot tipus d'informació com la consulta de consums, certificats, albarans digitals o factures.
Paral·lelament per a aconseguir aquests albarans en format digital, s'ha generat una aplicació per als transportistes, on el client firma en un format 100% digital, eliminant l'ús de paper.

PROMSA hi participa en la categoria "Economia Circular".
Projecte: "Tecnosòls"

Els tecnosòls són sòls artificials, elaborats a base de mescles de diferents residus no perillosos i subproductes, com poden ser residus industrials, urbans, de construcció i agrícoles. Aquests es complementen amb altres matèries primeres per a la seva aplicació en la regeneració d'espais degradats i restauració de pedreres.

Amb el disseny i aplicació d'aquests tecnosòls s'obtenen restauracions amb major nivell de biodiversitat, valorant residus de diferents tipus i aconseguint accelerar el procés natural de fixació del carboni en el sòl. Actualment, l'empresa n'està fent un prova pilot a la pedrera La Falconera del Garraf (Sitges).

Aquesta setmana, els projectes s'han presentat al jurat independent dels Premis FdA. Els guanyadors de les diferents categories es donaran a conèixer VI Congrés d'Àrids, que es farà del 25 al 27 de maig a Oviedo.

➡️ D'INTERÈS

Web delsPremis FdA de Desenvolupament Sostenible en pedreres i graveres  (clica aquí)