L'Assemblea General debat sobre els reptes de futur del sector

El Gremi d'Àrids de Catalunya va celebrar el dimecres 7 de juny a la Fundació Miró de Barcelona l'Assemblea General Ordinària que va reunir més de 150 participants. Els associats van donar llum verda a les diferents propostes que la Junta Directiva portava a votació (nomenament de Carles Ventura com a vicepresident, tancament de l'exercici 2022 i pressupost de 2023 i memòria d'activitats) en una sessió molt participada que va servir per fer una radiografia del sector i debatre sobre els reptes i problemàtiques que cal afrontar els pròxims anys. La intervenció de la directora general de Qualitat Ambiental i Canvi Climàtic, Mireya Boya, va tancar l'assemblea.

La sessió la va obrir el president, Alfons Porro, que va agrair l'assistència i va posar en valor la implicació del sector amb una entitat que el 2024 celebrarà 60 anys. El vicepresident, Carles Ventura, el secretari Lluís Masó i el gerent, Jaume Puig, va anar desglossant l'activitat del darrer exercici, amb intervencions de diferents membres de la Junta com la tresorera, Raquel Anton, que va fer balanç de la gestió econòmica o el president del Comitè Tècnic, Joan Ignasi Navarro, que va destacar aspectes que han centrat la feina del sector com l'aplicació de la normativa de silicosis o l'anàlisi dels resultats obtinguts en l'autorestauració de pedreres. Tots aquests punts van ser aprovats per unanimitat.

UNA RADIOGRAFIA DEL SECTOR I ANÀLISI DELS REPTES DE FUTUR

L'Assemblea General Ordinària és la gran trobada del sector i en els darrers anys s'ha apostat perquè sigui un espai de debat sobre els reptes de la indústria dels àrids. Aquest apartat es va obrir amb diàleg obert per discutir sobre temes de plena actualitat: les emissions i els àrids de km. 0, l'adaptació de les activitats per frenar el canvi climàtic i l'estratègia europea de Matèries Primeres. En les diferents intervencions es va apostar per la necessitat d'extreure els àrids a prop d'on s'han d'utilitzar, ja que la descarbonització dels vehicles pesants pel transport d'àrids encara queda lluny perquè la indústria fabricant encara no ha fet una gran aposta per desenvolupar models elèctrics. César Luaces. Director General d'ANEFA i secretari general de PRIMIGEA, va dir que, malgrat les reivindicacions a escala europea, Brussel·les no aposta per incloure els àrids com a Matèria Primera estratègica.

La sessió va comptar amb una taula rodona en què es van debatre la situació actual del sector i les perspectives de futur. Moderada pel gerent del Gremi, Jaume Puig, hi van intervenir el president, Alfons Porro, així com Francisco Diéguez (ITEC) Carles Raich (ANEFHOP), Custodio Montfort (FdA) i Lluís Moreno (CCOC) que van debatre sobre la demanda actual, la desactualització dels preus i la diferència entre obra licitada i obra executada o la necessitat d'augmentar la inversió pública.

L'assemblea anual la va tancar la intervenció de Mireia Boya, directora General de Qualitat Ambiental i Canvi Climàtic. Aquesta va assegurar que hi ha una necessitat d'adaptar les activitats a la normativa mediambiental i va remarcar la importància de fer-ho a través d'una interlocució entre administració i les patronals i gremis.

Com a activitat prèvia a l'assemblea, el Dr. Josep M. Palet, director de l'Institut Català d'Arqueologia Clàssica (ICAC), va pronunciar una conferència sobre les pedreres de la muntanya de Montjuïc i l'evolució que aquestes han tingut. El ponent va mostrar com la muntanya, ara molt integrada a la ciutat, ha tingut diversos fronts que han estat claus per a la construcció de la ciutat, des de l'època romana.

DINAR A LA TERRASSA DE LA FUNDACIÓ MIRÓ

La jornada es va tancar amb un dinar a l'espectacular terrassa de la Fundació Miró que va servir d'espai de trobada informal dels agremiats i agents del sector. Enguany van estar representats a l'assemblea organitzacions com la FdAAnefaArigalArival o Euskal Árido, empreses proveïdores del sector i altres organitzacions empresarials i del sector de la construcció.

GALERIA D'IMATGES DE L'ASSEMBLEA GENERAL ORDINÀRIA DEL GREMI D'ÀRIDS DE CATALUNYA

➡️ D'INTERÈS

Memòria del Gremi d'Àrids de Catalunya 2022-2023 (clica aquí)